Journalism vs Law

by 19:51 0 comments
Assalamualaikum :)

Kalau sebelum ni aku dah cerita sedikit sebanyak pasal new journey aku in university life, so kali ni aku nak explain two different field ni.

Haaa... chup! Aku paling tak suka kalau orang nak compare difficulty sesuatu kos yang berlainan. Ala.. ayat-ayat yang selalu kita dengar dari kawan, saudara atau siapa-siapa ja lah yang nak jadi winner.

Contohnya: 

Title conversation: How your study?

Situation 1

Student engineering: Tension wey. Macam nak mati ja study. Aku punya kos ni susah kot nak score. Banyak gila kira-kira. Kalau awal  dah salah, habis semua salah. Memang susah a. Kau punya kos senang ja, baca ja kan.

Student law: Wey! Bukan baca  ja tau, nak kena hafal. Bukannya sikit, berkitab-kitab nak kena ingat. Boleh pecah kepala tau. Nak kena faham lagi, memang susah lagi la dari mengira tu. Mengira kau buat latihan ja kn. 

continue berbalah untuk win yang kos dia la yang paling susah kat dunia ni.

Situation 2

Student law: Argh. study?! susahhhh.. Eh kau tau tak, budak-budak law susah kot nak score. Kos ni memang killer. Final 70% memang payah a nak score kan. Kau takpe la assignment banyak, carrymark 60% kan. Senang la nak score. Aku ni banyak nak kena baca. Case yang belambak nak kena sumbat masuk otak. 

Student masscomm: Okey la tu. Baca ja. Duduk dalam bilik baca sampai muntah. Aku punya lagi susah, nak kena ke sana sini. Belambak projek. Memang tak sempat la nak study. Assignment banyak gila. Memang sekadar siapkan untuk sempat hantar ja. Pastu nak kena baca and hafal lagi. Kira dua benda la nak kena buat. Kau baca ja kn.

*monolog dalaman: Huh! You would last a day studying my subject! 

kedua-dua situation ni akan bina satu awkward moment.


Okey.. faham tak apa yang aku cuba sampaikan? Kalau tak faham lagi tak tahu la nak cakap apa. Aku dah sedaya upaya perah otak provide kan example kat atas tu. hehe. Buat teruk.

Impossible la kalau kau nak compare kan difficulty two different field yang absolutely different. So, kesusahan dia pun beza la. Kalau kau letak budak medic study architecture, belum tentu dia boleh survive dalam architecture study. Sama jugak kalau kau letak student law study dalam masscomm, belum tentu dia boleh perform well macam study law. vice versa. Sebab apa aku kata macam tu, sebab kos tu dah memang berbeza. Pelajaran dia pun mesti la beza. Jadi stop la compare and jatuh hukum yang kos kau belajar tu paling susah. Setiap kos tu ada senang dan susahnya. Belajar ni mana ada senang, semua susah. Kalau kau nak senang, tak payah belajar. Yang tu senang a. Duduk kat rumah goyang kaki.

Benda compare2 ni memang selalu la jadi dalam kehidupan kita. Nak cakap yang dia la experience the worst. Perangai compare ni memang perangai budak-budak. Selain daripada compare akademik pun ada jugak. Bohonglah kalau korang tak pernah experience.

Berjela aku terang. haha. Okey, back to the main topic. Memandangkan aku dulu belajar law and sekarang journalism, so aku nak cerita pasal dua field ni. Dua benda ni aku experience, so berani la nak cerita.



Law

First, law. Masa aku study Foundation in Law, memang ada la susah senang dia. Bila kau study law ni, kau kena banyak membaca, menghafal dan bercakap. Masa asasi la first time aku debate. Dah la yang BM pun tak pernah, tiba-tiba kena debate. Kau rasa?! haha. Tapi Alhamdulillah la, bila dah lama-lama kau terbiasa cakap kat depan, kau akan gain la confident. And akan improve from time to time. Bab menghafal memang kau tak boleh lari. Banyak benda kau nak kena ingat. Kalau kau tak ingat, memang parah la. Sebab dalam law ni kalau kau tak ingat fact, kau nak goreng apa. haha. Tenung soalan ja lah mampu. Kau goreng pun, memang peratus untuk dapat markah tu sikit. Bila dah degree punya level lagi la dasyat. haha. Masa asasi yang basic tu pun bagi aku dah susah and banyak nak kena ingat, time degree berkali ganda la susah dia. Ni based kepada story dari kawan aku yang dapat sambung degree law la. Satu lagi, kalau dalam law ni, English kena mantap la. Aku biasa-biasa ja sebab tu sampai asasi ja yang law. hihi. Okey, dah la kot. Basically law ni membaca, faham, menghafal, speaking skill, English.



Journalism

Second, journalism. Masa degree punya level semua benda susah k. Degree kot jadi wajar la semakin susah kan. Journalism ni kau akan belajar tulis-tulis news, communication skill, kerja luar, hafal-hafal and be creative. First aku nak cakap pasal tulis news. Korang tengok macam senang ja kan nak tulis news. Dulu aku pun fikir macam tu jugak. Tapi bila dah kena dekat diri sendiri, hambek kau. Susah woi sebenarnya. Ingat senang ke nak kasi orang baca apa yang kau tulis. Kalau tak menarik, kau tak nak baca kan. Ala, apply kat diri sendiri. Tengok behaviour kau masa baca surat khabar. Memang tak la baca semua kan, kau akan pilih cerita yang best-best ja. Untuk tulis news ni dia ada rules dia tau. Bukan suka hati tulis ja. Setiap ayat tak boleh lebih 35 patah perkataan. 6 words pertama kena ada verb and meaning. Kira leceh la nak tulis. haha. Mungkin aku baru lagi, In Shaa Allah nanti lama-lama okey la kot. Communication skill wajib ada. haha. Dah duduk pun dalam fac masscomm, kalau tak reti nak communicate memang malu la. Aku pun malu-malu gak dulu, tapi bila lama-lama practice communicate, okey la. Bukan communicate dengan kawan ja tau, lecturer and orang-orang dalam industri. Assignment yang banyak melibatkan communication dengan orang industri. Perghh. Call production tu call production ni. Mengajar erti kesabaran betoi. Pastu, duit pun memainkan peranan penting jugak kalau masuk kos ni. Nak ke sana sini, guna duit woi. Masa belajar journalism la aku pegang dslr. kena be creative in photography. Nak cuci gambaq, pun duit woi. haha. Bab baca-baca and hafal pun kena jugak. Sebab ada test, kuiz, final apa semua tu. Banyak benda sebenaqnya nak cerita pasal journalism, walaupun baru first semester, tapi dah macam-macam experience aku lalui. Memang menarik dan tak bosan tapi penat a. Banyak benda yang aku tak pernah buat, aku buat masa belajaq kos ni. Excited untuk melangkah ke semester 2 yang lagi super duper mencabar dan busy. Masa cuti semester ni rehat la puas-puas. Bila masuk balik, barulah sedar betapa takda lifenya. Cukuplah tu. Kalau nak cerita semua memang tak habis. Sambung entry seterusnya.


Conclusion, macam aku, aku dah rasa belajar law and journalism. So aku tau la dia punya susah payah. Kira setiap kos tu ada la susah and senang dia. STOP COMPARE PASAL LEVEL KESUSAHAN KOS HAMPA! Sebab masing-masing ada pros and cons tersendiri.

Thank you for reading this entry :)



amni ahmad

Developer

Amni Ahmad. 21. Kedahan. Journalism school. Never give up.

0 comments:

Post a Comment