Seorang suspek yang ditahan pasukan Counter Terrorism, Cawangan Khas ,Polis Diraja Malaysia (PDRM)
|
Undang-Undang Akta Pencegahan Keganasan 2015 (Prevention of
Terrorism Act) atau POTA kini menjadi perdebatan hangat di kalangan rakyat
Malaysia. Undang-undang ini bertujuan untuk menyekat aktiviti keganasan yang
dilihat semakin meruncing. Kini, Malaysia berhadapan dengan ancaman keganasan
bentuk baharu seperti kumpulan militan yang mengelarkan diri mereka sebagai
Negara Islam (IS). Berdasarkan laporan Sinar Harian online bertarikh 7 April, seorang
daripada 17 lelaki yang disyaki pengganas IS telah ditahan oleh anggota
Bahagian Counter Terrorism Cawangan Khas Polis Diraja Malaysia di sekitar ibu
negara dan Kedah. Perkara ini cukup membimbangkan sekiranya tiada kawalan
diambil kerana ia melibatkan keselamatan dan kedaulatan negara. Justeru itu,
akta ini dilihat cukup bertaring untuk membantu pihak berkuasa memastikan tiada
sebarang penularan aktiviti keganasan ke negara ini.
Setelah melalui perbahasan selama 14 jam, akhirnya rang
Undang-Undang Akta Pencegahan Keganasan 2015 telah diluluskan oleh Dewan Rakyat pada pukul 2.26 pagi 7 April yang lalu.
Dengan undian sokongan 79 undi bersetuju dan 60 undi tidak bersetuju undian belah bahagian yang terakhir telah memihak kepada kerajaan. Antara
isu yang menjadi perdebatan hangat di kalangan pihak pembangkang adalah POTA
dianggap sebagai jelmaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang telah
dihapuskan pada tahun 2011. Biarpun POTA dilihat sebagai satu alat untuk
mencabuli hak asasi individu, harus diingat ia turut memainkan peranan yang
penting dalam memastikan keselamatan majoriti.
POTA bukanlah satu jelmaan
Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) seperti yang diperkatakan oleh pihak
pembangkang. Kedua-dua akta ini mempunyai beberapa perbezaan. Memetik laporan
dari Utusan Online pada 9 April, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin
Yassin menjelaskan bahawa POTA tidak memberi kuasa kepada Menteri Dalam Negeri
untuk menahan seseorang yang disyaki tetapi ia diputuskan oleh panel bebas yang
dilantik dan diketuai oleh bekas hakim.
Berdasarkan seksyen 4(3) POTA “No person shall be arrested and
detained under this section solely for his political belief or political
activity” (tidak seorang pun boleh ditangkap atau ditahan di bawah seksyen ini
disebabkan hanya oleh kepercayaan atau aktiviti politiknya). Jelas, menunjukkan
tiada sebarang campur tangan politik dalam penahanan seseorang sebaliknya
penahanan berkaitan aktiviti keganasan. Walaupun seksyen ini terkandung dalam
POTA, banyak pihak masih sangsi dengan ketelusan akta ini.
Kesangsian ini timbul apabila di bawah seksyen 19 (1) POTA ada menyatakan bahawa “There shall be no judicial review in any
court …in respect of any act done or decision made..” Dakwaan ketiadaan kuasa
mahkamah ini sebenarnya tidak tepat. Hal ini kerana, sekiranya timbul persoalan
tentang pematuhan apa-apa prosedur yang ditetapkan di bawah akta ini, persoalan
itu masih boleh dirujuk ke Mahkamah. Kuasa Mahkamah masih lagi wujud.
Selain itu, akta baharu ini juga memberi kuasa eksekutif kepada
Lembaga Pencegahan Keganasan yang anggotanya dilantik oleh Yang di-Pertuan
Agong dan orang yang ditahan boleh menemui waris serta mendapat khidmat peguam
pilihan masing-masing. Ia tidaklah sekejam yang dibayangkan oleh sesetengah
pihak. Hal ini membuktikan POTA lebih
bersifat adil dan berkesan.
Di bawah POTA, seorang yang ditangkap mesti dibawa ke Majistret
dalam tempoh 24 jam. Tangkapan yang dibuat oleh pegawai polis itu mesti dirujuk
kepada Pendakwa Raya tidak lewat dari 7 hari bagi maksud mendapatkan arahan
selanjutnya. Kedua-dua perkara ini tidak diperuntukan dalam ISA. Perkara ini
sekaligus menangkis persepsi yang mengatakan bahawa akta ini merupakan jelmaan
ISA.
Di bawah perkara 149 Perlembagaan Persekutuan, kuasa istimewa
diberi untuk membanteras sebarang keganasan atau aktiviti yang boleh menjejaskan
keselamatan atau menimbulkan perasaan hasad dengki antara kaum. Akta yang
dibuat di bawah Perkara 149 boleh mengandungi peruntukan yang menyalahi hak
asasi rakyat seperti yang disebutkan dalam Perkara 5, 9, 10 atau 13. Suatu ketika
dahulu, ISA juga telah diluluskan dibawah Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan.
Ramai yang beranggapan bahawa akta ini telah mencabuli hak asasi
individu, namun apabila diteliti semula kepentingan majoriti melampaui hak
individu. Sebagai contoh, apabila sesebuah negara berhadapan dengan isu ancaman
pengganas yang mampu menggugat keselamatan negara tersebut strategi pencegahan
adalah kaedah paling berkesan. Demi menjaga kepentingan rakyat yang hidup
harmoni, tindakan tegas perlu diambil kepada mereka yang melibatkan diri dengan
aktiviti keganasan.
Setiap kerajaan pasti menginginkan yang terbaik buat rakyatnya. Kerajaan
yang bertanggungjawab akan mendahului kepentingan mempertahankan kedaulatan dan
keselamatan negara berbanding hak asasi individu. POTA dilihat sebagai satu
alat yang baik untuk membanteras aktiviti keganasan yang semakin menular pada
masa kini.
0 comments:
Post a Comment